UniCa UniCa News Notizie When economic theory is not enough

When economic theory is not enough

Seminario di Emanuele Bacchiocchi (Università di Milano) organizzato dal Dipartimento di Economia e Crenos
05 marzo 2012
Lunedì 5 marzo, ore 12
Aula magna della Facoltà di Economia
Cagliari, viale Sant’Ignazio 74

Seminario di Emanuele Bacchiocchi (Università di Milano)
organizzato dal Dipartimento di Economia e Crenos,

When economic theory is not enough...
Identification through heteroskedasticity in a likelihood-based approach

Abstract. In this paper we show how the analysis of identification of simultaneous equations systems with different volatility regimes can be addressed in a conventional likelihood-based setup. We propose a new specification that explicitly models the heteroskedasticity in the residuals, and study the conditions for identification when both heteroskedasticity and traditional restrictions on the parameters are jointly considered. A Full Information Maximum Likelihood (FIML) algorithm is discussed and the small sample performances of estimators and tests on the parameters are studied through Monte Carlo simulations. Finally, this methodology is used to investigate the relationships between sovereign bond yields for some highly indebted EU countries.

EMANUELE BACCHIOCCHI è Laureato in Scienze Statistiche ed Economiche a Bologna, e ha conseguito il Dottorato di Ricerca in Metodologia Statistica per la Ricerca Scientifica presso il Dipartimento di Scienze Statistiche dell’Università di Bologna. E’ stato assegnista di ricerca all’Università dell’Insubria di Varese. Si occupa di econometria delle serie storiche, con particolare interesse per modelli cointegrati di ordine uno e due. Si occupa inoltre di gestione e sostenibilità del debito pubblico, dell’impatto delle privatizzazioni sull’economia reale e delle relazioni tra tassi di cambio e prezzi. Collabora a ricerche del Ministero dell’Economia sulla gestione del debito e la politica monetaria.

ic