Storia digitale pubblica. La didattica sperimentale del LUDiCa (laboratorio di umanistica digitale dell’Università di Cagliari)

Giampaolo Salice
2024-01-01

Abstract

The article provides a summary of the activities carried out by LUDiCa, the Digital Humanities Laboratory of the University of Cagliari. Starting with some preliminary considerations on digital nativity and the sense of estrangement induced by current technological transformations and their impact on humanities studies, the contribution demonstrates the strategies through which LUDiCa endeavours to mobilize the sensibilities and skills of students by employing an approach that combines intellectual speculation and practical activities conducted in the field, even involving non-academic audiences. This action aims at triggering new and operational awareness useful for positioning oneself as professionals in the field of culture in a rapidly and constantly changing reality.
2024
Italiano
2024
2
45
58
14
Esperti anonimi
L’articolo offre una sintesi delle attività svolte dal LUDiCa, Laboratorio di Umanistica Digitale dell’Università degli Studi di Cagliari. Partendo da alcune considerazioni preliminari sulla natività digitale e sul senso di straniamento indotto dalle presenti trasformazioni tecnologiche e sul loro impatto sugli studi umanistici, il contributo mostra attraverso quali strategie il LUDiCa prova a mobilitare sensibilità e competenze degli studenti attraverso un’azione che mescola speculazione intellettuale e attività pratiche condotte sul campo e con il coinvolgimento di diverse tipologie di pubblico. Un’azione diretta a innescare consapevolezze nuove e operative utili a situarsi come professionisti della cultura in una realtà in rapido e incessante mutamento.
internazionale
scientifica
Digital History; Public History; Workshop; Public Engagment; University; Students
Digital History; Public History; Laboratorio; Coinvolgimento pubblico; Università; Studenti
Goal 11: Sustainable cities and communities
Goal 4: Quality education
Goal 5: Gender equality
no
Salice, Giampaolo
1.1 Articolo in rivista
info:eu-repo/semantics/article
1 Contributo su Rivista::1.1 Articolo in rivista
262
1
reserved
Files in This Item:
File Size Format  
2024_Storia digitale pubblica. La didattica sperimentale del LUDiCa.pdf

Solo gestori archivio

Type: versione editoriale
Size 944.39 kB
Format Adobe PDF
944.39 kB Adobe PDF & nbsp; View / Open   Request a copy

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie