How can We Innovate School Education with Special Didactics? = In che senso è possibile innovare a scuola attraverso la Didattica Speciale?

Zurru Antioco Luigi
2022-01-01

Abstract

Scholastic instruction is continuously going through moments of crisis. Nevertheless, the need of a persistent process of innovation, it is important to understand how such a modernisation can be and should be accomplished. Taking the perspective of Special Didactics, the article delineates the question through three different themes: a) inclusive education as main objective with which evaluate the effectiveness of novelty actions, b) the challenges that school has to face, and c) the deep meaning of innovation itself. The result allows to point out the elements of a suggestion for teachers’ education, who are fundamentally called to sustain an authentic innovation process
2022
Italiano
13
2
172
185
14
Esperti anonimi
L’istruzione scolastica è continuamente attraversata da momenti di crisi. Nonostante l’evidente necessità di una costante innovazione dei processi, risulta interessante comprendere cosa si debba intendere e in che termini questa si possa e sia da realizzare. Con una prospettiva didattico-speciale il contributo declina tale problematica attraverso tre differenti macro-temi: a) l’affermazione dell’educazione inclusiva come traguardo per valutare l’efficacia delle azioni di rinnovamento, b) l’individuazione delle sfide con cui la scuola deve confrontarsi e c) l’approfondimento del significato del costrutto stesso di innovazione. L’esito della riflessione permette di delineare i tratti di una proposta formativa per i docenti, fondamentalmente chiamati a sostenere un autentico processo di innovazione.
internazionale
scientifica
Innovation; Special Didactics; Inclusion; Teachers’ Education
Innovazione; Didattica Speciale; Inclusione; Formazione insegnanti
Goal 4: Quality education
Goal 10: Reduced inequalities
no
Zurru, ANTIOCO LUIGI
1.1 Articolo in rivista
info:eu-repo/semantics/article
1 Contributo su Rivista::1.1 Articolo in rivista
262
1
open
Files in This Item:
File Size Format  
11_ESS_2_2022_Zurru.pdf

open access

Type: versione editoriale
Size 941.76 kB
Format Adobe PDF
941.76 kB Adobe PDF View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie