The Italian Path: from the Seeds of School Integration to the Challenges for the Future of Inclusion

Ilaria Tatulli;Antonello Mura;Antioco Luigi Zurru;Daniele Bullegas
2022-01-01

Abstract

The contribution, through the gaze of Special Pedagogy, intends to study the experience of the phenomenon of scholastic and social inclusion achieved in Italy over the last fifty years. Emerges a complex and gradual regulatory, cultural, educational and didactic path which in promoting integration for pupils with disabilities, from nursery to university, allowed to guarantee the full participation for all. Rather than being characterized as a process dedicated exclusively to a particular portion of society, inclusion has become a progressive reality that has favored the creation of networks between institutions, has promoted dialogue between different disciplinary fields, it has encouraged the search for strategies and tools to create accessible contexts and has contributed the whole society’s democratic and cultural development. The same special-pedagogical gaze, which allows to identify the connections and the reticular nodes at the base of the process development, it becomes the cultural tool through which target the numerous critical issues and challenges that inclusion still presupposes.
2022
Italiano
2
3
7
Esperti anonimi
Attraverso lo sguardo della Pedagogia Speciale, il contributo analizza l’esperienza del fenomeno dell’inclusione scolastica e sociale realizzatosi in Italia nell’ultimo cinquantennio. Ne emerge un percorso normativo, culturale, educativo e didattico complesso e graduale che nel favorire l’integrazione agli alunni con disabilità, dal nido all’università, ha permesso di garantire condizioni di piena partecipazione per tutti. Piuttosto che caratterizzarsi come processo dedicato esclusivamente ad una particolare porzione della società, l’inclusione è divenuta una realtà progressiva che ha favorito la creazione di rapporti reticolari tra istituzioni, ha promosso il dialogo tra ambiti disciplinari differenti, ha incentivato la ricerca di strategie e di strumenti per realizzare contesti accessibili e ha contribuito allo sviluppo democratico e culturale dell’intera società. Lo stesso sguardo pedagogico-speciale che permette di individuare i nessi e i nodi reticolari alla base dello sviluppo di tale processo diviene lo strumento culturale attraverso il quale traguardare le numerose criticità e sfide che l’inclusione ancora presuppone.
internazionale
scientifica
Special Education; Inclusion; Disabled Student; Special Educational Needs; Social Inclusion
Pedagogia Speciale; Inclusione; Alunni con Disabilità; Bisogni Educativi Speciali; Inclusione Sociale
Goal 4: Quality education
no
Tatulli, Ilaria; Mura, Antonello; Zurru, ANTIOCO LUIGI; Bullegas, Daniele
1.1 Articolo in rivista
info:eu-repo/semantics/article
1 Contributo su Rivista::1.1 Articolo in rivista
262
4
open
Files in This Item:
File Size Format  
The Italian Path_FROM THE SEEDS OF SCHOOL INTEGRATION TO THE CHALLENGES FOR THE FUTURE OF INCLUSION.pdf

open access

Description: Articolo
Type: versione editoriale
Size 528.98 kB
Format Adobe PDF
528.98 kB Adobe PDF View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie