Professionalità docente e processi di inclusione: dall'indagine sulle pratiche didattiche alla rilevazione dei bisogni formativi

Antonello Mura
;
Antioco Luigi Zurru
2019-01-01

Abstract

The aim of this research is to investigate strengths and feebleness that characterize teachers’ professional action in all school levels, focusing particular attention to some important professional dimensions, such as the meaning that teachers ascribe to inclusion, the development of classroom practices and the wellbeing conditions of pupils. The data collection, gathered with the support of the “careful view” of teachers that joined their Specialization course on didactics for pupils with disability, allows to identify the core elements of the teachers’ methodological-didactical action in school inclusive processes. Thus, important suggestions about both the evolution of the competence professional profile that teachers have nurtured, and the training needs come to attention and call for initiatives in order to enhance inclusive processes.
2019
2019
Italiano
18
1
43
57
15
Esperti anonimi
Attraverso la somministrazione di un questionario sono stati indagati i punti di forza e le incertezze che caratterizzano l’agire professionale dei docenti nei differenti ordini di scuola, focalizzando l’attenzione su alcune importanti macro-dimensioni professionali quali: il senso ed il significato che i docenti ascrivono all’inclusione, il concretizzarsi delle pratiche didattiche in aula e le condizioni di benessere degli alunni a scuola. La rilevazione dei dati, mediata dallo sguardo “attento” dei docenti in formazione nel Corso di specializzazione per il sostegno didattico agli alunni con disabilità, permette di cogliere gli aspetti focali dell’agire metodologico-didattico in seno ai processi di inclusione a scuola. Emergono, così, importanti indicazioni in merito all’evoluzione del profilo di competenze finora maturato dai docenti e alle loro necessità formative alle quali è opportuno rispondere per qualificare ulteriormente i processi di inclusione.
internazionale
scientifica
Teacher professionalism; Disability; Inclusive Education; Special Pedagogy; specialized teacher; School
no
Mura, Antonello; Zurru, ANTIOCO LUIGI
1.1 Articolo in rivista
info:eu-repo/semantics/article
1 Contributo su Rivista::1.1 Articolo in rivista
262
2
open
Files in This Item:
File Size Format  
READER_08_CANT-Mura_ISS_1-19.pdf

Open Access from 02/02/2022

Description: articolo
Type: versione editoriale
Size 103.07 kB
Format Adobe PDF
103.07 kB Adobe PDF View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie