Disabilità intellettiva e orientamento formativo. Un'indagine esplorativa sui dati dell'integrazione

Antonello Mura
;
Ilaria Tatulli;Filomena Agrillo
2021-01-01

Abstract

The increasing presence of students with intellectual disabilities highlights the role of reception and guidance in educational processes. Those aspects call schools to reflect on their responsibilities in improving inclusion and the quality of life for all students, from preschool onwards. Through the analysis of data on school attendance, derived from multiple sources, this paper aims to open an initial reflection on the need to reinterpret and didactically redesign educational guidance processes.
2021
La crescente presenza di studenti con disabilità intellettiva a scuola chiama a una riflessione sulle responsabilità nelle azioni di accoglienza e di accompagnamento nel percorso di educazione e formazione fin dalla tenera età. Attraverso l’analisi dei dati relativi alla frequenza scolastica derivati da più fonti, il presente contributo intende avviare una prima riflessione circa la necessità di rieggere e declinare didatticamente le pratiche di orientamento formativo, inquadrandoli come lente attraverso la quale osservare i processi di inclusione scolastica e gli elementi che contribuiscono al miglioramento della qualità della vita delle persone con disabilità intellettiva.
Educational guidance; Intellectual disability; Integration; Self-determination
Orientamento formativo; Disabilità intellettiva; Integrazione scolastica; Autodeterminazione
Files in This Item:
File Size Format  
ISS-c09_Mura_2021-1.pdf

open access

Type: versione editoriale
Size 678.78 kB
Format Adobe PDF
678.78 kB Adobe PDF View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie